Poniżej znajdziesz przegląd najważniejszych dyrektyw, rozporządzeń i certyfikacji, które w 2025 roku szczególnie dotyczą warsztatów

2025-04-19 Prawo i przepisy drogowe Bezpieczeństwo na drodze Porady dla warsztatów i firm motoryzacyjnych Aktualności nowinki motoryzacyjne
Poniżej znajdziesz przegląd najważniejszych dyrektyw, rozporządzeń i certyfikacji, które w 2025 roku szczególnie dotyczą warsztatów

Podsumowanie

W 2025 roku warsztaty muszą dostosować się do zaktualizowanych przepisów unijnych w zakresie homologacji typu pojazdów (Rozp. 2018/858/EU) oraz badań technicznych (Dyrektywa 2014/45/EU), zdobyć certyfikaty uprawniające do obsługi F‑gazów (Rozp. 517/2014), wdrożyć obowiązkowe kalibracje systemów ADAS, przejść szkolenia i certyfikacje z zakresu cyberbezpieczeństwa pojazdów (UN R155/R156) oraz komunikacji EV (ISO 15118). Dodatkowo, coraz większe znaczenie zyskuje typ‑approval pojazdów wodorowych, prawo do naprawy („right to repair”), a także nadchodząca nowelizacja ISO 9001:2025.


1. Nowe unijne dyrektywy i rozporządzenia

1.1. Homologacja typu pojazdów (Rozp. 2018/858/EU)

Od stycznia 2025 obowiązuje zaktualizowana wersja Rozporządzenia (UE) 2018/858, w której doprecyzowano procedury typu-approval dla pojazdów silnikowych, ich komponentów i systemów — celem jest ujednolicenie standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska w UE

1.2. Badania techniczne (Dyrektywa 2014/45/EU)

Nowelizacja Dyrektywy 2014/45/EU wprowadza bardziej szczegółowy zakres obowiązkowych przeglądów technicznych, m.in. rozszerzone testy emisji spalin i kontroli układów hamulcowych, a także możliwość nakładania natychmiastowych zakazów użytkowania pojazdu niespełniającego norm

1.3. Obsługa F‑gazów (Rozp. (UE) 517/2014)

Warsztaty serwisujące klimatyzacje samochodowe muszą być certyfikowane zgodnie z Rozporządzeniem (UE) nr 517/2014, a od końca 2024 wszystkie instalacje z fluorowanymi gazami chłodniczymi wymagają rejestracji i raportowania pod kątem niskiej emisji CO₂ 


2. Normy i certyfikacje techniczne

2.1. Cyberbezpieczeństwo i OTA (UN R155/R156)

WP.29 UNECE wprowadziło wymogi UN R155 dotyczące zarządzania ryzykiem cybernetycznym oraz UN R156 – procedur OTA (over-the-air updates). Warsztaty, które przeprowadzają modyfikacje oprogramowania ECU, muszą zostać certyfikowane pod kątem zgodności z tymi regulacjami.

2.2. Kalibracja ADAS

Od 2025 roku obowiązuje przepis, że po naprawie lub wymianie elementów związanych z kamerami i radarami oceniającymi otoczenie (ADAS), warsztat musi wykonać i udokumentować kalibrację tych systemów – kluczowe dla bezpieczeństwa i uniknięcia odpowiedzialności cywilno‑prawnej.

2.3. Standard komunikacji EV – ISO 15118

Wymagania dotyczące interoperacyjności stacji ładowania i pojazdów elektrycznych zgodne ze standardem ISO 15118 stają się podstawą certyfikacji warsztatów EV; dotyczy to m.in. funkcji Plug & Charge oraz zarządzania ładowaniem.

2.4. Type‑approval pojazdów wodorowych

Warsztaty planujące serwis pojazdów FCEV muszą uwzględnić normy typ‑approval według (UE) 2018/858 oraz specyficzne testy bezpieczeństwa układów wodorowych oferowane przez akredytowane laboratoria (np. TÜV SÜD).


3. Szkolenia, prawo i jakość

3.1. Szkolenia kandydatów na kierowców

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje nowy system szkoleń dla osób zdających na prawo jazdy, z większym naciskiem na praktykę w ruchu miejskim i symulacje sytuacji krytycznych.

3.2. Prawo do naprawy (Right to Repair)

Parlament Europejski przyjął tzw. „klauzulę naprawczą”, rozszerzającą prawo konsumenta do wykonania serwisu lub naprawy pojazdu poza autoryzowaną siecią, co otwiera nowe możliwości dla niezależnych warsztatów.

3.3. Nowelizacja ISO 9001:2025

Planowana na 2025 r. rewizja normy ISO 9001 wprowadzi większy nacisk na zarządzanie ryzykiem i kontekst organizacji, co wymaga od warsztatów wdrożenia bardziej zaawansowanych procedur jakościowych.


4. Rekomendacje dla warsztatów

  1. Przejrzeć umowy ubezpieczeniowe pod kątem odpowiedzialności za błędne kalibracje ADAS i modyfikacje oprogramowania.

  2. Zainwestować w szkolenia z cyberbezpieczeństwa (UN R155) i OTA (UN R156).

  3. Uzyskać certyfikat F‑gazowy oraz przygotować procedury raportowania emisji.

  4. Wyposażyć się w narzędzia kalibracyjne ADAS – koszty szkolenia i sprzętu szybko się zwrócą przez rosnące zapotrzebowanie.

  5. Rozważyć wdrożenie ISO 9001:2025 – certyfikat podnosi wiarygodność i otwiera rynki korporacyjne.

Dostosowując się do tych zmian, warsztaty nie tylko spełnią wymogi prawne, lecz także zyskają konkurencyjną przewagę, budując zaufanie klientów i wykorzystując nowe możliwości rynkowe.

 


Treść dodał: AUTOWAW serwis aut premium specjalizacja Porsche Audi AUTOWAW serwis aut premium specjalizacja Porsche Audi
Do góry